Våren verkar vara inom räckhåll...

...så jag har köpt fröer på Plantagen. Några att förodla (det gjorde jag idag) och några som går att plantera ut direkt på växtplatsen senare. De jag sådde idag är:

Taklöksblandning
Grekisk oregano
Blomman för dagen
Mynta
Tomat (moneymaker)
Citronmeliss
Basilika

Kalla mig trädgårdsnörd, men jag ser verkligen fram emot den här tiden då man kan påta i trädgården o rensa, dela, så, skörda, kratta, klippa, plocka osv. Jag lever upp från början av mars. November-februari är inga roliga månader enligt mig, med undantag för julen och nyår kanske.

Persilja och broccoli tänkte jag vänta med några dagar att så.

Inför sådden köpte jag 3 stora plastlådor från IKEA (79 kr styck). De är jättebra att ställa alla små odlingar i eftersom jag inte behöver oroa mig för läckage då jag vattnar. Ovanpå det har jag lagt genomskinlig plast så värmen o fukten håller sig bättre. Blev kanon bra!

Alla som känner mig vet att jag brukar överösa våran lilla balkong med massvis med plantor på sommaren, så ni kan ju bara ana hur underbart skönt det är att ha en trädgård på 4500 kvadrat att göra vad jag vill med:)

Köpte även:

Buskkrasse, röd
Slingerkrasse
Jättevallmo
Blåklint
Morot (Nantaise 2)
Judas silverpenningar
Senapskål/Rucola
Isbergssallad
Plocksallad (Amerikanischer brauner)
Solros (Helianthus annuus)
Jättesolros (som jag är lite rädd för på nå vis för att den är så stor...haha)
Salladslök
Sockerärtor (Noorman)
Dill
Blomsterblandning Nectar

Ska bli såå roligt att se vilka blommor/grönsaker som jag lyckas med och om de trivs på vårat torp.

imorgon åker vi dit igen, hoppas på fint och soligt vårväder. Jag tänkte försöka hugga upp all gammal ved som finns i vebon. Bättre att använda upp den gamla innan vi börjar på nyveden. Dessutom är det mycket lättare att hugga på vår/vintern är på sommaren.




Kommentarer
Postat av: eva

längtar tills jag kan börja så jag med :-) måste nog vänta ett tag till annars blir växterna för stora å rangliga innan utplanteringen. Men samtidigt vet jag inte om det blir så mycket frön i år då vi kommer bygga ut, kommer nog inte ha tid med sådden :-( puss

2011-03-04 @ 18:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0