Vaccinerad, munsår o veterinärbesök

I torsdags efter jobbet gick jag och vaccinerade mig mot svininfluensan eftersom min läkare sagt åt mig att göra det pga av att jag har nedsatt immunförsvar och därmed tillhör riskgrupperna. Sagt o gjort. Det gick bra, gjorde inte speciellt ont. Däremot vaknade jag på natten av att det värkte på armen där de stuckit. Som att jag hade fått ett stort blåmärke där. Idag, lördag har jag fortfarande ont. Märkligt. I vissa lägen då jag rör på armen så tar det ont:( Tur att jag sa åt dem att sticka i vänster arm.

På vårdcentralen sa de att jag kunde få vissa förkylningssymptom av vaccinet. Jag har fått MUNSÅR som jag ofta får då jag är förkyld (fast jag är inte förkyld), o det är INTE kul! Hatar verkligen det. Tur det finns Vectavir o Anti. Det hjälper faktiskt.

Kommer ihåg hur man höll på då dessa salvor inte fanns:) Zink pasta, snus, kaffe o fan o hans moster men inget hjälpte ju. Om man tar på sig zink pasta på läppen så lyser det vitt!!! Jag provade t o m att blanda det med läppstift så det inte skulle synas lika väl:) shit vad man höll på.

På torsdag kväll hade Liten pinkat utanför lådan, igen, men denna gång var det blodblandat. Skräck! Ringde veterinären fredag morgon då de öppnade och de tyckte att jag skulle komma in akut med henne eftersom de inte hade kvar några bokningsbara tider på fredagen. Bättre att jag kom in med henne en vardag akut än akut på en helgdag då det blir mkt dyrare. Bara att komma in kostade mig 810 kronor (en helgdag 1560 kr). Slutnotan blev 2008 kronor men då köpte jag mat oxå.
Det var urinvägsinfektion som jag redan listat ut. Hon fick en smärtstillande spruta och medicin som tar ner inflammationen.

Eftersom Liten är en ganska "sprättig" katt=rädd av sig, kan urininfektionen ha orsakats av detta. Jag fick tips om ett lugnande medel som heter Feliway. Finns som flaska man sprayar och som en manick man sätter i eluttaget som avsöndrar detta ämne. Ämnet finns i kattens körtlar under hakan. En katt som är osäker av sig går ju gärna och stryker sig med ansiktet överallt och då utsöndras detta ämne. Hoppas att det fungerar. Vill verkligen att hon ska må bra!

Sen ska Liten BANTA. Hon är en liten fettokisse:)




Mattes lilla tjockis:)


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Åhå, det där Feliway eller vad det hette, kan man köpa det på Djuraffärer/Djursjukhus utan recept och sånt eller? Siri är också ofta som ett asplöv och gör just så som du beskriver. Kanske ska prova det där medlet... Börjar bli lite nojjig över hur det ska gå sen när Bebis kommer och börjar låta högt, gråta och ha sig.

Har försökt att banta Siri hela tiden, men jag tycker det är jättesvårt. Hon är ju mest förtjust i att ligga och sova ;)



KRAM

2009-10-18 @ 10:01:24
URL: http://flikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0