Påsken

Kom på att jag bara köpt fröpåsar för sallad o sånt o det kan man vänta med ett tag att så. Jag hade inga blomfröer heller så det blir inget av det idag, får köpa sen.

Tänkte att jag skulle berätta hur vi hade det i påsk istället.

Vi flög ju dit onsdagen den 8 april och landade kring 10 i Luleå, Kallax. Farsan kom o hämtade oss. När vi kom till Pite åkte vi direkt till en Statoil dieselanläggning som ska läggas ner, så Jörgen hade i uppdrag att fota den så det gjorde han. Sen åkte vi hem o käkade renskav:) Efter det så var det inhandling av påskmat o annat vi skulle ha till fjällen. Kring 16 kom Sanna o Thea toll morsfars och vi åt pannkaka. Jag hade köpt dem varsin gosedjursväska med godis o annat i istället för ett traditionellt påskägg och det uppskattades:)

Sanna åkte till stallet och när hon kom tillbaka fick hon sin försenade födelsedagspresent. En baddräkt, en neccessär med innehåll och ett löfte om att åka till Piteå Havsbads Äventyrsbad efter vi varit i fjällen.

På Skärtorsdagens morgon kom vi oss iväg i en fullpackad bil.

Ett riktmärke längs vägen (den berömda tallen). Nån som känner igen sig?:)

Vi har stugan i Arjeplogsfjällen. Ca 3 km innan man kommer till Arjeplog svänger man höger mot Stenudden. Sen åker man ca 2-3 mil innan man svänger in på en jäkligt segdragen väg, mestadels grus i ungefär 6 mil innan man slutligen når Örnvik där vi har våra skotrar hos Tjolle, farsans kusin. Bilvägen tar även slut här så nu är det skoter som gäller:)


Här ser ni mor, Jörgen o farsan. Jag tror förresten i skrivande stund att morsfars åkte dit igår igen:)


Västerfjäll, ca en mil med skoter från Örnvik. Farfars födelseplats. Det finns även ett litet kapell där, mycket fint.



På väg...
till...
MIN ABSOLUTA FAVORITPLATS PÅ JORDEN

Finns inget bättre ställe.


Våran fina järnspis.


Tänk om man kunde vakna upp till den här utsikten varje morgon...

Blev många bilder det här. Tror att jag fortsätter lite senare...

Kommentarer
Postat av: eva

åå jag vill följa med nån gång....

2009-04-25 @ 23:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0