Inget mattesnille

I morse när jag kom till jobbet blev jag tillfrågad/beordrad att ha femmorna eftersom deras lärare inte hade kommit ännu och man visste inte när hon skulle komma heller. Ja ja, stökig klass men jag känner de flesta så det gick hyfsat. Det var bara en grej som var lite pinsam. De höll på med matte och en av eleverna ville ha hjälp med en uppgift.
Den löd ungefär såhär: Om avståndet mellan hemmet och skolan är 12 km, hur ser det ut på en karta i skala 1:300 000?

Herregud va länge sen man höll på med sånt. När jag höll på som bäst att klura ut detta, kom tack och lov deras lärare och då fick hon ta över:) Orkar inte ens räkna ut det nu då jag är hemma. Nån som läser detta som ids?

Min hjärna är helt grötig efter jobbet, jag får skylla på det:)

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Hej där lärarkollegan.



Hmm.. var det inte så att 1 cm på kartan är 300.000 cm i verkligheten? Jag tänker att det rent logiskt skulle kunna vara ungefär 4 cm på kartan. Om man tänker hur det ser ut på riktigt i kartor eller något.



Men stämmer det? Är 300.000 cm 3 kilometer?

Jag är rätt dålig på såna omvandlingar :/



100 cm = 1 m

1000 cm = 10 m

10.000 cm = 100 m

100.000 cm = 1000 m = 1 km

Skala 1:300.000 är med andra ord

1 cm på kartan är 3 km i verkligheten



2 cm på kartan är 6 km i verkligheten

3 cm på kartan är 9 km i verkligheten

4 cm på kartan är 12 km i verkligheten



För varje cm ökar avståndet med 3.





Mmm.. det stämd ju.

Vad fick jag den energin ifrån?! :)













2008-11-13 @ 21:10:52
URL: http://flikkan.blogg.se/
Postat av: eva

oj...jag hade då ALDRIG klurat ut detta....vad karta...när senast användes det?? :-)

2008-11-13 @ 22:33:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0